Pod pojmem „fundraising“ si mnozí představí shánění peněz. Jedná se ale jen o jednu část náplně tohoto odvětví. Pro fundraisera je také velice důležitá schopnost komunikace, vyhledávání těch správných partnerů, sponzorů a navazování kontaktů relevantních k danému účelu. Rozhodně nejde jen o nějakou kalkulačku v hlavě či profi finanční uvažování. Chybět nesmí ani lidský přístup a umění se rozumně domlouvat. MUNIE může pomoct se získáním praxe a rozvoje i v tomto směru. Stále probíhají nábory do oddělení Fundraising&Development, kde členi zužitkovávají, co je baví, a posouvají se dál. Pár z nich se podělilo o své zkušenosti.
Marťa Jamborová
Vedoucí Fundraisingu
„Už při nástupu jsem od pár lidí slyšela, že právě díky zkušenostem v MUNII se jim podařilo uplatnit na trhu práce lépe, než by čekali. Nepřikládala jsem této informaci žádnou váhu a věnovala se poklidně svému studiu. Teď jsem živoucím důkazem toho, že zkušenosti ze spolku mohou reálně k něčemu být.“
Co Tě zajímá na fundraisingu a proč zrovna MUNIE?
Do MUNIE jsem se dostala celkem náhodou před 3 lety. Kamarádky si povídaly, že v MUNII jsou zrovna nábory a že by mohlo být fajn to zkusit. Podala jsem si přihlášku a ono to vyšlo. Od samého začátku jsem ve fundraisingu. Tohle oddělení mě zaujalo především proto, že je hodně o komunikaci, navazování vztahů a je zkrátka pestré a neustále se měnící. Ačkoliv býváme často upozaďováni, myslím, že právě fundraising je velmi důležitou složkou celého spolku, neboť právě bez něj by se mnohé akce nemohly vůbec uskutečnit. Abych fundraising přiblížila, jedná se o navazování kontaktů a tím pádem i navazování partnerství, potažmo sponzorství, která vedou k zajištění chodu organizace.
Pomohl Ti spolek ujasnit si, jak by ses chtěla profesně profilovat?
Jako studentka humanitního oboru jsem už při studiu mnohokrát přemýšlela, co budu dělat, až dostuduji. Muzejnictví je hezké, nicméně jak jsem již zmínila, komunikace s lidmi a navazování kontaktů je mi blízké, a tak bych ráda svůj pracovní život směřovala jiným směrem. V tomhle mi MUNIE opravdu pomohla.
Pohybuješ se ve fundraisingu pracovně?
Když jsem se v korona období začala porozhlížet po pracovní příležitosti, nechtěla jsem skončit v Mekáči nebo v Albertu za kasou, a tak jsem si zkusila podat přihlášku i do výběrového řízení na Trainee pozici v Bance. S předchozími pracovními zkušenostmi a se studiem Etnologie čiré bláznovství. Ovšem se zkušeností fundraisera v Masarykově studentské unii – reálné. Ačkoliv se na toto místo hlásilo mnoho dalších, zejména studentů ekonomických oborů, vybrali si právě mě. A jak jsem se později dozvěděla, zaujalo je právě to, že při studiu rozvíjím své zkušenosti, nemám jen plytké obecné znalosti nýbrž praxi a že se aktivně pro svoji budoucnost snažím něco dělat.
A proto, kdybych měla na závěr něco vzkázat – Hlavně se toho nebát a jít do toho po hlavě! Zkušenosti Vám nikdo nevezme, zároveň ani nikdo zadarmo nedá a je jen na nás, jak s příležitostmi, které se nám postaví do cesty, naložíme.
Tomáš Svoboda
„MUNIE umí dát více než si kdo při nástupu dokáže představit. I já sám jsem to zjistil až s prvním vážným pohovorem.“
Co bys řekl o fundraisingu?
Fundraising… slovo pod kterým si kdekdo představí „žebrání“ o peníze. Fundraising ale není jen o penězích, jde o budování vztahů, získávání kontaktů, přízně a v neposlední řadě samozřejmě i hmotných a nehmotných prostředků pro chod organizace. Neznám případ, kdy by za získáváním prostředků prostřednictvím fundraiserů nešlo o dobrou věc. V případě MUNIE to mohou být akce pro studenty i širokou veřejnost, v případě charit podpora zdravotně nebo sociálně znevýhodněných osob. Obdržené prostředky ovšem vždy pomáhají a dělají radost druhým. O tom je Fundraising. Umožňovat radost druhým.
Jak nahlížíš na možnosti získání praxe při studiu?
Často od svých vrstevníků slýchám, jaký mají problém s praxí, kterou jim škola v mnoha případech neposkytne a zaměstnavatelé ji požadují. Dalo by se říct, že jde o zapeklitý problém, který má ale mnoho řešení. Asi nejčastějším způsobem jsou pokusy o různé stáže nebo brigády. Dovolím si říct, že zde ale snad každý druhý narazí. Zaměstnavatelé buďto brigádníky nepotřebují anebo nechtějí, třeba i z důvodu přístupu k citlivým datům. Samozřejmě stále je tu možnost práce v McDonald’s, která jistě nabízí mnoho zkušeností, ale opravdu toto chcete dělat? A pak je tu ještě další možnost, pro kterou jsem se rozhodl i já – získat praxi ve studentském spolku.
Proč ses rozhodl zrovna pro MUNII?
Vždy mě zajímalo propojení financí a komunikace s lidmi. Dlouho jsem přemýšlel, kde v této oblasti své zkušenosti dále rozvíjet a současně vše skloubit se školou. Pak přišla možnost přidat se do MUNIE, v té působím už do září 2018. Byl jsem přesvědčený, že studentský spolek mě nejen seznámí s novými lidmi, ale umožní mi získat (byť jen drobné) zkušenosti, které bych mohl později zúročit. To byl moment, kdy jsem si řekl, že Fundraising by mohl být dobrou volbou. A byl.
Pomohl Ti spolek se získáním práce?
Ano. A svou současnou práci bych neměnil. Celé to začalo výběrem brigády. Měl jsem díky studiu práv a hezky uspořádanému rozvrhu 2-3 dny volné a řekl si, že je nebudu trávit koukáním na seriály nebo vysedáváním na lavičce na hlavasu. Současně jsem již v tu chvíli věděl, že nechci dělat koncipienta nebo cokoliv, co by mi školu připomínalo. Chtěl jsem relax, dělat něco, co mě bude bavit. Nakonec jsem skončil u pohovoru do FinTech startupu Roger. V životě jsem si nemyslel, že dokážu MUNII a zkušenosti z ní takovým způsobem prodat. Když se člověk hlásí na pozici Sales Managera, tak se přeci jen očekává, že bude mít nějaké skills v komunikaci, jednání s lidmi, projevu apod. No a přesně to mi MUNIE, potažmo Fundraising poskytl. Díky možnosti komunikovat s partnery a sponzory, vedení fundraisingových projektů, plánování a v neposlední řadě i vedení několika lidí vypadá člověk ihned v očích zaměstnavatele schopněji. A tak jsem se dostal i díky MUNII na pozici Relationship Managera (Sales Manager) jedné z nejvýraznějších českých FinTech společností Platební instituce Roger. Zkušenosti z MUNIE jsem samozřejmě nevytěžil pouze při pohovoru, využívám je dodnes při každodenní komunikaci s klienty.
Tomáš (Boris) Boráň
„Do MUNIE jsem nastoupil teprve nedávno. Bylo to mezi mým prvním a druhým semestrem studia v době nejpřísnějších opatření, tudíž jsem pořádně neměl co dělat. MUNIE mi nabídla lepší využití toho nekonečného lockdownu.“
Proč sis vybral Fundraising?
Vybral jsem si oddělení fundraisingu, protože studuji na Ekonomicko-správní fakultě a mám tak nějak blízko k penězům a businessu. Zároveň rád komunikuji s lidmi. A fundraising je vlastně spojení obou těchto věcí.
Jak spolek zatím hodnotíš?
V MUNII mi všichni hned od začátku začali pomáhat se vším, s čím jsem si nevěděl rady. Všichni jsou moc přátelští a přívětiví, takže sem zapadne i ten největší introvert (obzvlášť po offline teambuildingu nebo víkendovce). Je škoda, že teď musela většina akcí probíhat online, to MUNII neprospívá. Ale momentálně konečně po dlouhé době rozjíždíme offline projekty a doufáme, že se budou moci i nadále konat. Budeme potřebovat další posily, abychom to všechno zvládli. Takže jestli ještě váháš nad podáním přihlášky, můžeš přestat, protože my Tě potřebujeme!
Na rozšiřování zkušeností se vždy čas najde. A netřeba otálet. U nás navíc užitečnou praxi spojíš se zábavou a plnohodnotným prožitím studentských let. K přihlášení stačí vyplnit dotazník a HRko už se o Tebe postará. Chceme Tě do MUNIE!
Za redakci MUNIE
Sabina Minářová