Studium na vysoké škole bývá náročné. Proto jsme v MUNII rozběhli takzvanou Oborovou seznamku. Napiš nám, jestli máš nějaký problém nebo potřebuješ s něčím ohledně studia poradit. My ti rádi na tvoji otázku odpovíme a k tomu ti dohodíme člověka, který si podobnou situací nebo problémem prošel. Více o naší seznamce se dočteš v rozhovoru s viceprezidentem spolku a tváří kampaně – Radovanem Tanáčem (Tanym).
Jaký je záměr Oborové seznamky?
Studenti, kteří nám napíšou, mohou dostat informace přímo od nás jakožto dalších studentů způsobem, který bude jasný a věcný. Popřípadě najdeme někoho, kdo si danou situací sám prošel. V našem spolku je přes sedmdesát lidí, takže je snadné najít člověka, který má s podobným problémem zkušenosti, a podat tak tazateli informace přímo z první ruky. Stačí nám napsat do zprávy.
Na jakých sociálních sítích seznamka funguje?
Samotný vizuál kampaně, kterou jsme pro seznamku spustili, připomíná aplikaci Tinder, což bylo i cílem, jelikož vlastně spojujeme dva lidi. Jde ale o běžný post na Instagramu našeho univerzitního spolku, kde vyzýváme studenty, aby se na nás s jakýmkoli dotazem obrátili, a my jim náležitě pomůžeme. Kampaň jsme rozběhli i na Facebooku, ale shodli jsme se, že na Instagramu je přínosnější, protože tuto platformu aktivněji používá více mladých lidí, komunikace je zde otevřenější a přátelštější.
Oborová seznamka běží už půl roku. Jaký má zatím ohlas?
Měsíčně se nám ozve pět až šest lidí, což nezní jako moc. Když se ale ohlédneme zpátky, tak se nám ozvalo již přes třicet studentů. Každý z nich měl nějaký problém, který potřeboval vyřešit, a všichni na svou otázku dostali odpověď.
S čím studenti potřebují nejčastěji poradit?
Lidé nám píšou z různých důvodů. Ať už jde o změnu oboru nebo jaké předměty si zapsat dřív a které později. Neptají se ale jen na otázky ohledně studia, ale také na náš univerzitní spolek. Zajímá je například, jak fungujeme a jak se k nám přidat.
Mohl bys uvést příklad?
Nedávno nám psala jedna studentka, která přestupovala na jinou fakultu na obor, kde není moc lidí. Výjimečně se nám stalo, že v našem spolku na tomto oboru nikdo nestuduje ani nestudoval, nemohli jsme tedy najít člověka z našich řad. Ale protože má každý ze spolku kupu kamarádů, tak jsme dokázali dohledat dva jedince, kteří na daném oboru studovali, takže se všechno vyřešilo a studentka dostala kontakt přímo na lidi z jejího nového oboru.
Jak dlouho trvá na otázky studentů odpovědět? Popřípadě spojit dva studenty se stejným problémem?
Snažíme se odpovídat okamžitě, jsme ale stejně jako oni studenti. Ke všemu se podílíme na fungování spolku, který organizuje nebo spolupořádá nemalé akce. Teď je například většina pozornosti MUNIE upřena na přípravy Plesu studentů Masarykovy univerzity. Velká část našich členů i pracuje, takže je běžné, že odpověď nemusí přijít hned lusknutím prstu. Také záleží, s jakým problémem se na nás student obrátí a jak dlouho trvá, než se nám podaří najít dalšího studenta se stejnou zkušeností. Většinou ale netrvá víc jak jeden den, než od nás dostanou odpověď.
Jak kampaň vznikla?
Ve spolku jsme přemýšleli, jakým směrem chceme, aby se naše sociální sítě ubíraly, a usoudili jsme, že chceme nejen informovat o akcích, které pořádáme nebo na kterých se podílíme, ale také přitom našim sledujícím nějak pomoct a nabídnout přidanou hodnotu. V rámci toho vznikl pravidelný obsah jako #problemystudentu, Tipy pro studenty nebo právě i tato kampaň.
Za redakci MUNIE
Kamila Pírková