Na základě podzimní návštěvy školení o motivaci od ACSA vám nyní přinášíme článek zabývající se motivací členů studentských organizací. Všichni víme, že bez správně motivovaných členů se dá těžko fungovat, a je proto důležité vědět, jak na to, aby nám neutekli a jejich činnost je bavila i poté, co opadne prvotní nadšení. Pro začátek si zkuste zodpovědět pár otázek. Kdo jste, a koho motivujete? Co funguje jako motivace pro vás samotné? Můžete to aplikovat na ostatní?
Čtyři základní pravidla, díky nimž budete mít téměř vyhráno, zní: Inspirující prostředí. Dobré mezilidské vztahy. Správná komunikace. Kvalitní zpětná vazba. Snažte se vždy pracovat v příjemném, dobře osvětleném prostředí, vytvářejte milou atmosféru maličkostmi, přineste třeba sušenky, ovoce, cokoliv, co ostatní potěší. Budujte si mezi sebou dobré mezilidské vztahy, vyrážejte společně na teambuildingy, pohlídejte si narozeniny členů a pamatujte, že každý potřebuje někdy obejmout. Najděte ve svých řadách tzv. Feel Good Managera, člověka, který se pomocí drobností stará o dobrou náladu, nečekaně vás potěší fotkami, videem, milým vzkazem v kanceláři. Naučte se mezi sebou správně komunikovat, nastavte si procesy, neobcházejte se s informacemi a vždy jasně a přesně zadávejte úkoly a ujistěte se, že všichni ví, co mají dělat. Nezapomínejte na tři nejdůležitější fráze: Děkuji. Prosím. Dobře ty. Poskytujte kvalitní zpětnou vazbu, ukažte členům, že vás jejich práce zajímá, že si jí ceníte, pochvalte je za to, co udělali dobře, a ukažte jim cestu, jak se příště vyhnout chybám. Kritiku vyjadřujte metodou sendviče – vrch pozitivní, střed výživný a spodek zase pozitivní a nezapomínejte, že kritika musí být konstruktivní.
Existuje několik rozšířených omylů o motivaci. Omyl číslo jedna: Někdo je motivovaný a někdo ne. – Není to pravda, každý má oblast, které ho motivuje, vaším úkolem je najít a rozšiřovat ji. Omyl číslo dvě: Motivace=manipulace. Přátelské prostředí a důvěra se s manipulací vylučuje. Klasickým příkladem člověka vmanipulovaného do funkce je ve studentských organizacích účetní. Takový člověk pak zpravidla není ve své funkci spokojený. Omyl číslo tři: Nic nemotivuje víc než peníze. – Vidina odměny nás ruší od činnosti. Neplatí, že za víc peněz člověk vykoná více práce, naopak se po určitém čase dostane na hranici, kdy ví, že stačí určité množství práce pro jistou výši odměny.
Zejména ve studentských organizacích, které nedisponují přehnanými finančními prostředky, je důležité se zaměřit na interní motivaci, vzbudit v člověku zájem o vykonávanou činnost, ukázat mu její smysl. Někdo přirozeně touží po tom vynikat a být dobrý, někdo potřebuje slyšet, co má udělat, a najde si cestu, jak to udělá, nejdůležitější však je vědět, PROČ to má dělat. Rada nad zlato zní: nepřizpůsobujte lidi úkolům, ale úkoly lidem.
Motivace je ovlivněna třemi druhy potřeb – potřeba něčeho dosáhnout, potřeba někam patřit a potřeba moci. Každý člověk má individuálně stanovené priority, ale obecně platí, že lidi motivují neuspokojené potřeby. Vaším úkolem je objevit, co koho motivuje a posilovat to, dát člověku možnost dosáhnout cíle a ukázat mu, že za jeho dosažení získá odměnu (např. v podobě povýšení, proplacení školení, rozhovoru ve školních novinách,…). Je přirozené, že lidé budou vykonávat činnosti, které budou následované něčím pozitivním. Všichni jsme lidé, máme potřeby a chceme být tam, kde je nám dobře a s kým je nám dobře. Zlaté pravidlo studentských organizací říká, že v každé funkční organizaci musí být alespoň jeden krásný chlap, který zvyšuje motivaci většiny přítomných slečen. 🙂
Tip na závěr: představte si člověka, který vás motivuje a situaci, kterou neumíte vyřešit, zamyslete se nad tím, jak by se s danou situací vypořádal on, a zkuste problém vyřešit s touto přidanou hodnotou.
Autor: Denisa Králová